De tweede aandachtsoefening: werkelijk geluk

Op 6 oktober jl. was er weer een sangha-avond met een thema. Deze keer ging het over de Tweede Aandachtsoefening.

Bewust van het lijden, veroorzaakt door uitbuiting, sociaal onrecht, diefstal en onderdrukking, beloof ik van ganser harte vrijgevig te zijn in mijn denken, spreken en handelen. Ik heb het oprechte voornemen om niet te stelen, me niets toe te eigenen wat een ander toebehoort, en mijn tijd, energie en materiƫle middelen te delen met allen die dat nodig hebben. Ik wil diepgaand leren kijken, zodat ik kan zien dat het geluk en lijden van anderen niet verschilt van mijn eigen geluk en lijden, dat werkelijk geluk niet mogelijk is zonder begrip en mededogen en dat het najagen van weelde, roem, macht en zintuiglijk genot veel lijden en wanhoop kan veroorzaken. Ik ben me ervan bewust dat werkelijk geluk afhangt van mijn geestelijke houding en niet van uiterlijke omstandigheden, en dat er in en om mij heen genoeg voorwaarden zijn om gelukkig te zijn. Ik neem me voor om op een juiste manier in mijn levensonderhoud te voorzien, zodat ik kan helpen het lijden van levende wezens op aarde te verminderen en het proces van de opwarming van onze aarde te keren.

We hebben op deze avond gesproken over bezit, het delen daarvan en de schuldgevoelens die bezit kan veroorzaken naar anderen toe. Deel ik wel genoeg? Heb ik genoeg oog voor de minderbedeelden? Ook hebben we gesproken over de momenten van werkelijk geluk. Opvallend is dat echte momenten van geluk niets kosten, gratis zijn. Vooral rust in jezelf, tijd doorbrengen in de natuur, samen zijn met geliefden, scoren hoog op de ladder van geluk. Hebben maakt niet gelukkig, zijn wel. Er is geluk om je heen, maar vooral in jezelf. Daar moet je het vinden. Het was weer een erg mooie en inspirerende avond!

Zin om mee te doen? Loop binnen! Op 13 oktober is er weer een reguliere sangha-avond met de vaste onderdelen. Let op: bij wijze van proef beginnen we voorlopig om 19.15 uur (in plaats van 19.30 uur) en we eindigen om 21.15 uur (in plaats van 21.30 uur). Je bent van harte welkom.

Warme groet,
Sangha Oss

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het verhaal van de ganzen

Verstilling

De vijf aandachtsoefeningen