De Eerste Aandachtsoefening: Eerbied voor het leven

De Eerste Aandachtsoefening, Eerbied voor het leven

Bewust van het lijden veroorzaakt door de vernietiging van leven, beloof ik van ganser harte om mijn begrip van interzijn en mededogen te ontwikkelen en het leven van mensen, dieren, planten en mineralen te leren beschermen. Ik heb het oprechte voornemen om niet te doden, niet toe te laten dat anderen doden en geen enkele daad van geweld, in de wereld, in mijn gedachten of in mijn manier van leven, goed te praten. Wetend dat verkeerd handelen voortkomt uit woede, angst, hebzucht en onverdraagzaamheid, die op hun beurt ontstaan door dualistisch en discriminerend denken, neem ik mij voor open te zijn, niet te discrimineren en niet gehecht te zijn aan opvattingen, om zodoende geweld, fanatisme en dogmatisch denken in mijzelf en in de wereld te transformeren.


Op 8 september 2015 zal onze sangha aandacht besteden aan De Eerste Aandachtsoefening, waarvan de tekst hierboven staat. We zullen delen over de inhoud van de tekst en wat deze woorden voor jou betekenen. Pas je dit in je leven toe, en hoe doe je dat dan? Wat vind je van deze aandachtsoefening? Fijn om je te mogen begroeten.  

Wees welkom!

Warme groet,
Sangha Oss

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het verhaal van de ganzen

Verstilling

De vijf aandachtsoefeningen